De GROTE ik-show…

Hallo Wereld! Zie mij! Hoe fantastisch ik ben! Ja ik. The one and only ME! 

… tja, daar word je wel even stil van. Ik ook. Van mensen die personal branding zo invullen dat ze op internet een soort idool van zichzelf maken. Zeg maar de Kim Kardashian-methode: met heel veel aandacht voor de persoon. Als dat goed voor je voelt: prima.

Maar wat als dat niet bij je past? 

Ik ben zo iemand die daar ongemakkelijk van wordt. En ik weet dat er heel veel mensen zijn die daar net zo over denken. Misschien jij ook wel…?

De makkelijkste oplossing is natuurlijk om dan maar onzichtbaar te blijven. Je online reputatie aan z’n lot over te laten. Toch?

Nee, niet doen! Je online reputatie doet ertoe! Dat geldt voor ons allemaal, daar kunnen we echt, echt niet meer omheen. Wat je online laat zien, is steeds bepalender voor de kansen die je krijgt in het echte leven. Om in contact te komen met nieuwe klanten, nieuwe samenwerkingen, nieuwe projecten, nieuwe werkgevers, en ga zo maar door.

Laat je niets zien, of heel weinig, dan gaan die kansen aan je neus voorbij.

Je kunt je online reputatie ook anders opbouwen…

Je kunt heel goed een sterke, onderscheidende en impactvolle reputatie opbouwen zonder je ego zo groot mogelijk op te blazen. Namelijk vanuit de inhoud. Of je nu ondernemer bent, werkzoekend, professional in dienstverband bent, of de baas van een gevestigd bedrijf. Door de content voorop te stellen, daagt je jezelf uit om echt over zaken na te denken, EN je werkt aan een geloofwaardige, duurzame sterke naam. Best belangrijk, toch?

Hoe je dat doet? Drie voorbeelden om je op ideeën te brengen en waarmee je zo aan de slag kunt.

  1. Presenteer jezelf als ‘explorer’ in plaats van ‘guru’ 

    Bedenk: groei is vele malen interessanter dan perfectie. Wie zichzelf als alwetende succesformule  presenteert wordt – zeker op de lange termijn – online een vlakke persoonlijkheid. Door jezelf niet als guru maar als explorer te presenteren, bouw je een veel geloofwaardiger beeld van jezelf op. Je bent degene die steeds meer ervaring heeft op een bepaald terrein, er dieper in duikt. Zonder perse alles te weten en zonder dat alles wat je aanraakt in goud hoeft te veranderen.

  2. Zoom uit naar het grotere geheel

    Ga als een helikoptertje boven jezelf hangen en kijk eens hoe de inhoud waar jij je mee bezig houdt past in het grotere geheel, in meer overkoepelende thema’s. Door een stukje uit te zoomen zul je op allerlei interessante zaken stuiten waar je online mee aan de slag kunt, zonder dat je jezelf op het podium hoeft te zetten.  Zo laat je zien dat je je eigen professionele dagelijkse beslommeringen kunt overstijgen en scherp je tegelijkertijd je eigen gedachten. Twee vliegen in een klap dus.

  3. Zet je spotlicht op voorbeelden die jou inspireren

    Maak duidelijk welke personen of welke best practices uit jou vakgebied jou inspireren. En waarom. Dat zegt namelijk veel over jou, het maakt het persoonlijk, zonder dat je een podium voor jezelf hoeft op te tuigen. Vind je geen voorbeeld in je eigen vakgebied? Misschien is er wel iemand anders uit een heel andere hoek, wiens waarden en werkwijze jij ook probeert toe te passen in je eigen werk.

Tenslotte, heel belangrijk, je moet wel een beetje durven, daar kom je niet onderuit. Als je onzichtbaar bent, creëer je ook geen kansen. Net als in het echte leven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>